good deeds




حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ (٩٩)لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ كَلا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَى يَوْمِ
 يُبْعَثُونَ (١٠٠)

“Hingga apabila datang kematian kepada seorang dari mereka, dia berkata, “Ya Rabbku kembalikanlah aku (ke dunia) agar aku beramal shalih terhadap yang telah aku tinggalkan. Sekali-kali tidak. Sesungguhnya itu adalah perkataan yang diucapkan saja. Dan dihadapan mereka ada barzakh sampai hari mereka dibangkitkan.” (Qs Al Mukminun: 99-100)

apakah kelak aku akan menyesal seperti itu?
memohon kepada Allah supaya dihidupkan kembali untuk bisa beramal soleh?

jangan sampai menyesal. ingat... berbuat baik kapanpun aku bisa. pada siapapun yang aku temui. berbuat baik hingga orang lain muak dengan semua kebaikan yang dilakukan.

jangan sampai menyesal. kalau kadang aku menimbang kepada siapa harus berbuat baik. kepada dia atau dia. saat mereka telah dipanggil lebih dahulu, aku lalu menyesal semasa hidupnya aku tak banyak membantu.

ayo berbuat baik, dan kembali dalam keadaan baik.

Comments

Popular posts from this blog

WARJOK : great place to remember

pengalaman ke Giggle Box jatinangor

Sumedang Larang